Jõulud

Hoia tervist ja kaalu: kuidas pidulauas ülesöömist vältida 

Katrin Rohtla, 6. detsember 2014 12:04
PEA PIIRI: Traditsioonilised jõuluprae ei tapa kedagi, kui kogused on paigas.Foto: PantherMedia / Scanpix
Eelolevad pikad söömapühad  panevad nii mõnegi perenaise ja toiduga liialdaja muretsema: kuidas pühad ilma ülesöömiseta mööda saata, et ka pärast pidusid samadesse rõivastesse ära mahtuda?

Toitumisnõustaja ja arst Mai Maser tõdeb, et tänapäeval on turundajad mihklid ära kasutama inimeste ostuhimusid. Pühademelus poes käies tuleb aga paratamatult ka pere toidulauale mõelda.

„Jõulud on vaid kord aastas ja traditsioonilised toidud ning nende lõhnad kuuluvad siia juurde," soovitab Maser poodides mitte pead kaotada. Ta rõhutab, et jõuludesse ei tohiks suhtuda kui söömapühadesse.

Söö kõike, kuid mõõdukalt

Samal teemal

Toitumisnõustaja sõnul on perenaisel toidulaua katmisel kõige vastutavam roll. Pühadeaegset toidulauda planeerides peaks üks olulisemaid aspekte ettevalmistuses olema tõik, et toidu kogustega ei tohiks üle pingutada. Maser ütleb, et ei traditsiooniline ahjuliha ega hanepraad ei tapa kedagi, kui kogused on paigas.

Kuidas end siis söömapühadeks ette valmistada?

Maser hoiatab, et kindlasti ei ole õige pühadeeelsel ajal ning ka enne pidulikku õhtusööki nälgida. Ta soovitab õhtuse ülesöömise vältimiseks hoopis ilmtingimata nii hommiku- kui lõunasööki süüa.  „Joo õhtu jooksul kindlasti mitu klaasi vett, teed või soovi korral mahla. Alkoholiga liialdamine ei ole jõuluõhtul sobilik tegevus," lisab toitumisnõustaja.

Hea nõuanne on ka söömisega piiri pidada ja lõpetada õgimine enne, kui tunned, et kõht on pilgeni täis. Üks nipp selleks on pärast söömist lauast lahkuda ja leida endale teisi tegevusi.

Mõnda annab toitumisnõustaja sõnul ära teha ka pärast pühi, siis võiks keeta sagedamini suppi, kisselli, süüa kalatoite ja aedviljaroogasid.

Maseriga nõustub ka Tartu Ülikooli kliinikumi avalike suhete juhi Kristi Tael, kelle sõnul algab kõik ju juba ikka enda häälestamisest.

Söögikordade vahele soovitab Tael valida tervislikke näkse - puu- ja köögiviljadest ning juua mahla, sest need aitavad veresuhkru taset hoida stabiilsena. Magusaarmastajate ilmselgeks pettumuseks tuleks pühadeperioodil suhkru ning rasva kogust hoopis vähendada. Nii võiks näiteks salatile kastme tegemisel eelistada madala rasvasusega maitsestamata jogurtit.

Kuid Kristi Tael loodab, et pühadeaegsed ilmad soosivad õuesolekut ning see annab inimestele võimaluse ülesöömise asemel end hoopis liigutada. Ka mõõdukas kehaline koormus mõjub seedimist soodustavalt.

 

 

Kuidas katta tervisesõbralikku peolauda?

•      Piirdu napima toiduvalikuga

•      Vali seekordseks "jõulupraeks" hoopis kala

•      Valmista keedetud või ahjus koorega küpsetatud kartulit

•      Valmista aedviljasalateid kerge kastmega (näiteks Türgi või Kreeka jogurtiga)

•      Väldi rohke majoneesi ja rasvase hapukoorega salateid

•      Tavapärased kõrvitsa- ja punapeedisalat on toredad värvilised ampsud

•      Hapukapsad keeda kalkunikintsu, mitte rasvase sealihaga

•      Piparkoogid tee võimalikult õhukesed

•      Näksimiseks pane liuale õunu, mandariine, koorega pähkleid

•      Vahelduseks võid pakkuda ka küpsetatud puuvilju.

Allikas: Mai Maser

 

Et piht püsiks peen ja säär sire ka pärast pühi

Toitumisnõustaja Mai Maseri sõnul on jõuluajal traditsioonilised toidud, millest ei ole vaja loobuda. Kuid – küll manitseb ta piirama söödava toidu koguseid.

Kui see ei tundu lihtsana, soovitab Maser järgida mõningaid nippe, mis võiksid aidata igaühel liigsöömist vältida.

Maser rõhutab, et ühekordne toiduga liialdamine ei tee kedagi paksuks, kuid mõõdukus peolauas jätab igaühele parema enesetunde. „Jõuluõhtu  peab olema mõnus ja rahuldust pakkuv," tuletab Maser meelde ja annab mõned kavalad nipid.

* Ära söö palju, võta üks väike jõuluvorstike!

* Lihatükk tee pooleks. Kapsaid tõsta paar lusikatäit.

* Serveeri prae kõrvale  sooja köögivilja, näiteks ahjukaalikat, küpsetatud porgandit ja punapeeti.

Kõik see kokku annab korraliku kõhutäie, kuid jätab ruumi ka hilisemale näksimisele. Nii jääb võimalus proovida hiljem traditsioonilisi jõululaua ehteid ehk marineeritud köögivilju, seeni ja tükeldatud puuvilju.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee