Vanem peaks jälgima, mida laps nutiseadmega teeb. Foto: Bulls
Nipid
28. mai 2015, 16:39

Nutiseade pole lapsehoidja (1)

Lastevanemad kasutavad üldiselt nutiseadmeid ning seetõttu tekib väikelapsel juba varakult nende vastu huvi. Millal ja kuidas lapsele nutiseadmeid tutvustada, selle kohta annab nõu Kerli Kuusk Lastekaitse Liidust, projekti „Targalt internetis” teavitustöö koordinaator.

 

Mis vanuses võiks väikelaps alustada nutiseadmetega tutvumist?

See on vanema otsus, millal ta lapsele nutiseadmeid tutvustab ning nende kasutamist õpetab. Mida noorem on laps, seda vähem aega ta ekraani taga võiks veeta. Tuleb meeles pidada, et nutiseade pole lapsehoidja. Kui vanem on otsustanud lapsele nutiseadet kasutada anda, siis peab ta valima lapsele sobivad keskkonnad, tutvustama nende kasutamist ning jälgima, kuidas laps seal toimetab.

 

Mida saaks vanem teha, et nutiseadmed mõjuksid lapse arengule soodsalt?

Lapsele tuleb tutvustada keskkondi, mis on eakohased, pakuvad talle põnevat, huvitavat ja arendavat tegevust. Laps õpib mängu kaudu – nii nagu füüsilises keskkonnas, nii ka nutivahendis. Vanem vastutab selle eest, et need keskkonnad oleksid talle eakohased ja sobivad. Samas tuleb jälgida, et lapsel oleks huvitavaid ja arendavaid tegevusi ka väljaspool nutimaailma.

 

Mida teha selleks, et laps edaspidi ainult arvutimängudega ei tegeleks?

Kui laps hakkab nutiseadmeid kasutama, siis tuleb temaga kokku leppida reeglid ja ajapiirangud, mis on seatud tema heaolu ja turvalisust silmas pidades. Koostöö ja dialoog lapsega peaks kujunema juba väikelapseeas. Samas on väga tähtis pakkuda lapsele huvitavaid tegevusi ka nutiseadet kasutamata, näiteks veeta koos perega aega, mängida lauamänge, tegelda hobidega, mängida õues sõpradega jne. Tähtis on tagada lapse mitmekülgne areng ning turvalisus ja heaolu eri keskkondades. Rohkem soovitusi ja infot leiab lehelt www.targaltinternetis.ee.