Nipid

Gripp algab äkiliselt  (1)

Kerli Valge, Apotheka farmatseut, 11. veebruar 2016 16:13
Gripihooajal ei tasu käsi pesta ainuüksi siis, kui need on nähtavalt mustad, vaid ka selleks, et silmale nähtamatuist pisikuist lahti saada. Foto: Ahto Sooaru
Gripiviiruste leviku kõrghooaeg on kätte jõudnud. Terviseamet ennustab, et lähinädalail haigestumuse kasv jätkub.

Gripi sümptomiteks on äkiline algus ning kõrge ehk üle 38 kraadi ulatuv palavik, millele võivad lisanduda köha, peavalu, kurgu- ja lihasevalu või hingamisraskused. Harvem võib esineda kõhulahtisust. Kõige sagedamini haigestuvad grippi lapsed ning kõige raskemalt võib haigus kulgeda eakatel ja rasketest haigustest nõrgestatud inimestel.

Samal teemal

Gripiviirused kahjustavad kiiresti hingamisteede limaskesta ninast bronhideni. Paljudel juhtudel paljunevad bakterid viiruste kahjustatud limaskestal ning põhjustavad mitmesuguseid tüsistusi, nagu ninakõrvalkoobaste põletik, neelupõletik, keskkõrvapõletik ja bronhiit. Samuti võib gripp põhjustada kopsupõletikku. Viiruse vastu tekivad küll veres ringlevad antikehad, kuid kuna viirustüved muutuvad pidevalt, võib kergesti uuesti nakatuda.

Vaktsineeri aegsasti

Gripi vastu on välja töötatud vaktsiinid. Vaktsineerida soovitatakse alla viieaastaseid lapsi ning kuni 18-aastaseid lapsi ja noori, kel esineb kroonilisi kaasuvaid haigusi, nagu kopsuhaigused, südamehaigused, diabeet ja muud organsüsteemide patoloogiad. Täiskasvanutest vajaksid vaktsineerimist üle 65-aastased ning need täiskasvanud, kel esineb kroonilisi kaasuvaid haigusi või kes tarvitavad ravimeid, mis vähendavad immuunsüsteemi vastupanuvõimet, samuti rasedad. Nagu mainitud, muutuvad viirustüved pidevalt, seega ei taga ka vaktsineerimine seda, et haigestumist ei põhjusta mõni teine tüvi.

Mida aga ette võtta selleks, et gripp edasi ei kanduks? Väga tähtis on vältida lähedast kontakti haige inimesega. Ise haigena tuleks teiste nakatamisest hoidumiseks inimestest eemal olla. Kui vähegi võimalik, võiks haiguse ajal töölt, koolist või lasteaiast koju jääda. Kuna gripp levib kiiresti, võidakse nakatada kogu töökollektiiv või klass. Juhul kui peab aga tingimata kooli või tööle minema, siis tuleks aevastuse või köhahoo ajaks katta suu ja nina pabertaskurätiga ning visata see kohe pärast kasutamist prügikasti.

Pese käsi

Sagedane kätepesu aitab vabaneda haigustekitajatest, mida on lihtne näiteks ukselingilt või käsipuult üles korjata. Uuringute tulemused on näidanud, et need, kes pesevad käsi tihedamalt, nakatuvad vähem. Käte puhtana hoidmise juures on palju kasu desinfitseerivatest spreidest ja geelidest, sest need hävitavad kätele sattunud viiruseid ja baktereid. Vältida tuleks ka oma silmade, nina ja suu puudutamist. Pisikud levivad sageli siis, kui puudutatakse pisikutega kaetud esemeid ning seejärel oma silmi, nina või suud.

Tähtis on ka piisava hulga vedeliku joomine, magamine, korralik puhkamine (vähemalt kaheksa tundi) ja füüsiline aktiivsus.

Kindlasti tuleks üle vaadata menüü, et toiduga saadaks piisavalt vitamiine, aga ka süsivesikuid, valke ja tervislikke rasvu. Praegusel ajal oleks hea menüüsse lisada probiootikume, mis aitavad seedimise normaliseerimise kaudu tugevdada keha vastupanuvõimet ja sedasi vältida haigestumist. Probiootikume pakutakse tablettide, kapslite, pulbrite ja tilkadena. Immuunsust aitavad tugevdada ka vitamiinid ja mineraalained: tsink, C-vitamiin, D-vitamiin, seleen. Teada-tuntud abimehed on punane päevakübar, greibiseemneekstrakt, küüslauk ja mesilasema toitepiimal põhinevad preparaadid. Tooteid on nii lastele kui ka täiskasvanutele, valida saab imemistablettide, tablettide, tilkade ja muude variantide vahel.

*Joo rohkem vedelikku. Vali joogiks väikse suhkrusisaldusega puuviljamahlad ja vesi, sest need aitavad asendada haigusega kaotatud vedelikku. Soojad vedelikud, taimeteed ja supid aitavad lisaks infektsiooniga võidelda ning enesetunnet parandada.

*Puhka piisavalt. Korralik uni aitab viirusest kiiremini võitu saada. Seega kui tunned, et oled väsinud, siis maga. Nõnda taastuvad energiavarud ja organism saab puhata.

*Väldi füüsilist koormust, alkoholi ja tubakat. Kui soovid siiski liikuda ja keeldud voodis puhkamisest, vali kerged jalutuskäigud värskes õhus. Alkohol ja tubakas aga ei aita mitte ühelgi viisil kiiremini paraneda. Vastupidi, need vaid nõrgestavad keha ja venitavad taastumisaja pikemaks.

*Leevenda gripiga kaasnevaid sümptomeid. Kinnine nina, valus kurk, kõrvavalu või kõrge palavik – kõike seda ei tule vapralt taluda. Apteegis on müügil eri vaevuste leevendamiseks mõeldud tooteid. Kuna viirus tuleb niikuinii läbi põdeda, siis saab selle sümptomeid mahendades vähemalt enesetunde paremaks muuta.

Samal teemal

25.03.2016
Leetrid ja punetised on Eestist tänu vaktsineerimistele kadunud
01.02.2016
Kas sibulatükid ninas või C-vitamiini tarvitamine aitavad grippi peletada?
25.01.2016
Kuidas mõjub tervisele enne kella kümmet magamaminek?
25.01.2016
Möödunud nädalal suri gripi tõttu veel kolm inimest