Väga hästi on e-konsultatsiooni võimalus käivitunud endokrinoloogidega ja uroloogidega, nendib Järveotsa perearstikeskuse juhataja perearst Diana Ingerainen.Foto: Heiko Kruusi
Nipid
15. september 2016, 14:08

E-konsultatsioon – mis see on?

Perearstidel on võimalik kasutada e-konsultatsiooni ehk tervise infosüsteemi kaudu eriarsti käest nõu küsida. Mida see täpsemalt endast kujutab, selgitab haigekassa esmatasandi paketi arenduse peaspetsialist Jekaterina Šteinmiller.

Millistel erialadel (ehk millistelt eriarstidelt) perearstid e-konsultatsiooni käigus nõu küsida saavad?

E-konsultatsiooni teenus annab perearstile võimaluse konsulteerida eriarstidega kiiresti patsiendi edasises käsitluses, lisauuringute ja eriarstiabisse üleandmise vajalikkuses ning pakkuda patsiendile asjakohast ravi ka keerulisematel juhtudel. E-konsultatsioon parandab perearstilt eriarstile liikuva info kvaliteeti ning säästab patsientide aega. Tegemist ei ole cito! korras patsiendi käsitluse teenusega ning e-konsultatsioon ei lahenda erakorralist abi vajavaid kliinilises seisundis patsientide probleeme. E-konsultatsiooni teenust pakutakse 13 erialal: allergoloogia-immunoloogia, endokrinoloogia, gastroenteroloogia, hematoloogia, kardioloogia, neuroloogia, onkoloogia, ortopeedia, otorinolarüngoloogia, pediaatria, pulmonoloogia, reumatoloogia ja uroloogia. Sellel aastal on haigekassal kavas rahastavate e-konsultatsiooni erialade valikut veelgi laiendada. Käimas on läbirääkimised, leppimaks kokku nefroloogide, sisehaiguste arstide, psühhiaatrite ja naistearstide seltsidega e-konsultatsiooni nõuetes ja tingimustes.

Kui paljud perearstid seda võimalust kasutavad?

Haigekassa alustas e-konsultatsiooni rahastamist 2013. aastal. Iga aastaga on teenuse kasutamine perearstide seas kasvanud. Tänavu esimesel poolaastal tasus haigekassa 1773 e-konsultatsiooni eest. Seda kasutati eelmise aasta sama ajaga võrreldes 48% enam. Tänavu esimesel poolaastal väljastas e-konsultatsiooni saatekirju üle 170 perearstikeskuse.

Kuidas e-konsultatsioon praktikas toimib?

Eriarstiga konsulteerib perearst elektroonselt digikanalite (tervise infosüsteemi) kaudu ning kogu ravi toimub perearsti koordineerimisel. E-konsultatsioon algab sellest, et perearst hindab vastuvõtule saabunud patsiendi tervislikku seisundit ja jõuab otsusele, kas patsient vajab esiarsti konsultatsiooni. Patsiendi tervisemure peab vastama e-konsultatsioonile suunamise tingimustele. Need tingimused on lepitud kokku Eesti perearstide seltsi ja erialaseltside vahel iga eriala kohta eraldi.

Perearst koostab nõuetekohase e-konsultatsiooni saatekirja, valib vastava eriala ja raviasutuse, kellelt soovitakse e-konsultatsiooni saada. Perearst kinnitab saatekirja ja edastab selle tervise infosüsteemi. Eriarst vastab perearstile nelja tööpäeva jooksul alates saatekirja jõudmisest tervise infosüsteemi. Nii patsiendil kui ka tervishoiutöötajal on võimalik näha koostatud saatekirja, laekunud vastust ja lõplikku epikriisi ehk raviloo kokkuvõtet. Eriarsti saatekirja vastus võib olla üks kolmest vastuse liigist (e-konsultatsiooni vastus perearstile ehk konsulteerimine, e-vastuvõtt ehk eriarst võtab patsiendi käsitluse üle või saatekirja tagasilükkamine – mõistagi argumenteeritult), mille tulemusena peaks patsiendi tervisemure lahenema.

Lisainfot e-konsultatsiooni kohta on võimalik saada haigekassa kodulehelt: http://www.haigekassa.ee/et/partnerile/raviasutusele/perearstile/e-konsultatsioon