Kogumikust "101 nõuannet käsitöö müügiks" leiad veel häid ideid. Foto: Foto: kunstimeistrid.ee
Veronika Osawe 25. oktoober 2016 09:14
Kogumiku "101 nõuannet käsitöö müügiks" autor Veronika Osawe jagab sinuga eduka käsitööäri kümmet alustala.  

1. VALDKOND

Mida kitsam nišš, seda kõrgem hind. Ära karda oma tegevusvaldkonda kitsaks ajada. Pühendumine on see, mis teeb tootest toote ja sinu kaubamärgist meeldejääva brändi. Pühendudes enda sihtgrupile ja oma ideaalkliendi vajadustele, saad suunata kogu turundustöö õigetele inimestele ning pääsed sunnist näidata oma toodet poolele maailmale, stiilis "ehk kellelegi ikka meeldib".

Kindlat asja ajades muutud valdkonna tõeliseks asjatundjaks ning toodete järjepidev arendamine hoiab need ajakohased ning kvaliteetsed.

Sinu parimad kliendid on varmad maksma mitmekordset hinda asjatundliku toote eest, jättes kõigetegijate loomingu säästuklientidele (kutsun säästuklientideks inimesi, kes keskenduvad toote puhul puhtalt hinnale ja otsivad alati kõige odavamat võimalikku varianti). Käsitöö puhul pole säästutoodete pakkumine jätkusuutlik praktika. Seepärast spetsialiseeru, eristu massist ning määra oma tootele jätkusuutlik hind, mis peegeldab käsitöö eksklusiivsust.

Näited: Tjorven Kids lasteriided, KUMA Design liblikaprossid.

2. IDEAALKLIENT

Kes on see inimene, kes su toodet vajab ja ostab? Kelle probleeme ja vajadusi sa katad? Milline on ta elustiil, miks ta just sinu toodet peaks eelistama?

Kaardista oma ideaalkliendi huvid ja eelistused, sissetulekutase ja elukoht, perekonnaseis ja haridus. Sel moel on sul lihtsam oma turundussõnumit formuleerida ning keskenduda selle edastamisel kanalitele, kus su ideaalklient aktiivne on.

Kui sa tead, kellele su toode meeldib ja kellele mitte; kes seda vajab ja kes mitte, siis on ka turundustöö tunduvalt lihtsam, kui n-ö pimeduses kobades.

Olles lahti lasknud kõigetegija staatusest, valinud välja kindla tootevaldkonna ning kaardistanud ideaalkliendi, oled priviligeeritud positsioonis just sellise kliendi tähelepanu haaramiseks. Sa saad keskenduda kõige efektiivsematele turunduskanalitele, kuna tead, kus sinu ideaalklient liigub. Sa saad võtta kasutusele hästi töötava kõnetooni ja fotostiili ning leida oma kliendi lihtsalt üles.

3. SINU STIIL 

Alustades võib ette tulla tellimustöid, mis tuleb luua erinevates stiilides, materjalides ja tehnikates. Seni, kuni su ettevõttel pole veel kindlat pinnast all, on loomulik need tööd ka vastu võtta.

Kuid ära neid sotsiaalmeedias eksponeeri. Näidata võiksid ainult selliseid töid, mis on loodud just sinu ettevõtte jaoks välja valitud stiilis, et kinnistada järgijaskonnas arusaama sinu poolt loodava brändi kuvandist.

Peatselt hakkad märkama, et seinast seina stiilis toodetele tuleb järjest vähem sooviavaldusi ning inimesed hakkavad tellima just selliseid tooteid, mida sina kõige enam teha soovid. See tähendab, et su järgijaskond hakkab vormuma tänu sulle omasele käekirjale. Ka ideaalklientide kontsentratsioon su fännibaasis tõuseb järjekindlalt.

4. ERISTU MASSIST 

Ole meeldejääv. Massist eristudes on võimalus, et jääd võimalikele tulevikuklientidele paremini meelde. Proovi esmamuljet veelgi süvendada. Loo oma tootele välimus, pakend, sildistus ja esitlus, mis paistavad silma. Kasuta kontraste. Paisuta üle. Ole humoorikas. Paku nutikaid lahendusi. Oma harmoonilist veebi.

Võta oma tootesarja ja turundusmaterjalide arendamiseks aega. Vali sobiv tempo, kuid ära kiirusta. Naudi protsessi, iseenda arengut, tähista pisemaidki saavutusi!

Kui su finantsid seda lubavad, siis võta appi brändikujundaja - tema abiga saad turunduse visuaalse poole paari kuuga paika. Vali selleks inimene, kelle portfoolio sinu stiiliga klapib.

5. HINNA MÄÄRAMINE

Lihtsuses peitub võlu, ära karda sellest kasu lõigata. Oma tööde maksimaalselt keerukaks muutmise ja seeläbi kõrgema hinna ning kasumi lootmise asemel võid rahulikult teha südamelähedasi ja lihtsaid tooteid, kui see sinu puhul aktuaalne on. Kokkuvõttes määrab toote hinna lisaks töö kvaliteedile turundustöö ja brändimise tugevus, mitte toote valmistamise keerukus ja ajakulu.

Klient ei mõtle oma vajadusi rahuldavate toodete otsingul sellele, kui palju vastav toode tootjale maksma läks... Kui palju kogemusi, aega ja energiat selle loomisesse on pandud. Klient valib toote selle järgi, kui vajalik see talle on, milliseid emotsioone see temas äratab ning kas toote hind tema eelarvesse mahub.

Hästi turundatud lihtne valge keraamiline lillevaas võib olla kliendi jaoks ihaldusväärsem kui anonüümne keerukas tehnikas mustritega vaas. Lihtsa vaasi hinna suhtes on klient paindlikum, kuna toode on temas äratanud “vajaduse” emotsioonid. Seega, oleme situatsioonis, kus hästi esitletud valge keraamilise vaasi eest on inimene valmis maksma tunduvalt kõrgemat hinda kui keeruka mustriga portselanvaasi eest.

Toodud näide ei tähenda, et keerukaid tooteid kõrgema hinna ja kasumimarginaaliga müüa ei saaks. Saab ikka ja seda sihtgrupile, kes hindab luksust, ning turundusega, mis rõhutab toote eksklusiivsust. Ka see klient ei pruugi täielikult mõista toote loomisprotsessi. Ta aimab, et toode on eksklusiivne, kuna selle tootefotod ja -esitlus õhkuvad eksklusiivsusest. Seega tuleb vastavat toodet esitleda kui luksustoodet, seda vastaval moel turundades ja brändides. 

6. TOOTEFOTO

Sinu toote esimene foto, mis tihti toimib pisipildina toodete lehel, peab selgelt ära näitama, mis sorti tootega on tegemist, ning mõjuma haaravalt ja meelitavalt. Väike pildike peab toimima magnetina, et inimene sellele klikiks ja su toote kohta lähemalt uuriks. Pisipilt on see, mis paneb võimaliku kliendi tootelehte avama ja teisi pilte uurima.

Vaata oma toodete pisifotod üle ja analüüsi nende kvaliteeti. Kas inimene saab murdsekundi jooksul aru, mis tootega on tegemist? On pilt selge ja terav? On see köitev?

7. BRÄNDIMINE 

Õpi tundma ja rakendama “värvipsühholoogia ettevõttes” teooriat. Ei ole niivõrd oluline, milliseid värve sa kasutad, vaid nende tonaalsus. See, kas sa valid oma toodete disainil ja turunduses sügavaid ning tumedaid või hoopis elavaid ja helgeid toone, otsustab, kas su toodete valik näeb välja harmooniline, kas turundus mõjub köitva ja loogilisena ning kas oled võimeline püüdma oma ideaalkliendi tähelepanu.

On su ettevõtte eesmärgiks jätta elav, mänguline ja avatud mulje? Vali valgega rikastatud, helged ja elavad toonid.
Soovid luua naiselikku elegantsi, õrna ja romantilist kuvandit? Vali halltoonidega rikastatud pastellid, mis on mahedad ja pigem jahedad.

On su ettevõte maalähedane ja sõbralik? Sel juhul on parimaks valikuks tummised mustaga küllastatud toonid, mida leiad sügisest - põlevpunasest sügava oliiviroheliseni.

Tahad luua oma toodete ümber eksklusiivsuse ja konkreetsuse kuma? Kasuta selgeid ja puhtaid toone ning võta mängu ka must, lumivalge ja neoontoonid.

Igal kuvandil on omad reeglid ka kirjafontide ning illustratsioonide osas. Loe "värvide psühholoogia ettevõtluses" teooria kohta lähemalt veebist elukuiseiklus.ee/kunstimeistrid ning võta aega nende põhimõtete omandamiseks, sest säästad sellega tulevikus palju töötunde ning võidad juurde edukaid müüke.

PS! Vahel piisab vaid logost ja ühest värvitoonist. Lihtsuses peitub võlu. Internet on lärmi täis, poed on nii ülekoormatud, et silme eest läheb kirjuks. Kõikjal on info, teave, uudised, pakkumised... Sellepärast on trendikad lihtsad veebikeskkonnad, valge tausta ja ühe kuni kolme aktsentvärviga. Olen näinud lehti, kus on kasutusse võetud vaid üks värvitoon. Ülejäänud töö teevad ära visuaalselt väga ühtse stiiliga fotod. Valge põhi + üks lisavärv. Proovi järgi. Äkki ka tootedisainis? 

 8. KONKURENTSIANALÜÜS

Kaardista konkurentide nõrkused ja tugevused. Analüüsi konkurentide tooteid, klienditeenindust, tooteesitlust ja -fotosid, hindasid, veebilehe kasutajasõbralikkust, ostutingimusi ning logistikat. Uuri lähemalt nende turundustegevusi, sotsiaalmeediakanaleid ning visuaalset brändingut. Tee mõned proovitellimused. Millised on nende nõrkused? Kuidas saad sina nende nõrki kohti tugevamalt ellu viia?

Samal moel kaardista ka konkurentide tugevused ning leia moodused oma ettevõtte tööd veelgi tõhusamaks muuta. Milliseid lisaväärtuseid saad pakkuda?

9. LISATULU

Mitmekordista oma klientuur. Olenemata sellest, kas sinu tootevalik koosneb lihtsatest või keerukatest toodetest, on käsitöö jätkuvalt käsitsi tehtud töö ja selle tootmine võtab aega. Lisaks nõuab turundamine palju töötunde. Seepärast on hea mõte luua juurde tulukanaleid, et ettevõtte kasumlikkust tõsta.

Võimalusi on mitmeid, üheks on infotoodete pakkumine. See on passiivne sissetulek, kus kord loodud toodet võib müüa lõputult. Teiseks variandiks on koolituste korraldamine – see on sissetulek, kus ühe ajaühiku kestel saab teenida tavapärasest käsitöö tootmisest mitmekordselt kõrgemat hinda, olenevalt osavõtjate arvust ja koolituse maksumusest.

Infotooted: jaga oma teadmisi e-raamatute, e-koolituste või juhendite kaudu. Koolitused: jaga oma oskusi töötubade ja kursuste kaudu.

Kus oma tooteid müüa? Oma veebilehel, disaini- ja käsitööpoodides nii Eestis kui ka välismaal, laatadel, veebilehel etsy.com või mõnes teises rahvusvahelises käsitöömüügi keskkonnas.

10. JÄRJEKINDLUS

Ära anna liiga kiirelt alla, varu kannatlikkust ja motivatsiooni! Iga algus on raske – see võib kõlada kulunud väljendina, kuid nii see on. Algul võid leida end kaosest, mida iseloomustavad pidevad muudatused, eneseotsing, logistikaprobleemid, klientide nappuses. Anna endale aega.

Ole järjekindlalt aktiivne enese ja oma toodete turundamises, näita oma tööd sotsiaalmeedias ja ole kohal sulle kasulikel üritustel: kohtu inimestega ning räägi neile, millega sa tegeled.

Läheb kuu, kaks ja kolm, ning hakkad vaikselt oma aktiivse tegevuse esimesi tulemusi märkama. Läheb aasta ja oled juba rolli sisse elanud ning teed järjekindla turundustöö tulemusel regulaarset müüki. Läheb kolm aastat ja oled oma valdkonnas tuntud tegija.

VALMISTA END HÄSTI ETTE!

Rohkem nõuandeid, kuidas oma loomingu müügitööd kergendada, leiad kogumikust “101 nõuannet käsitöö müügiks”. Raamatut saab tellida lehelt kunstimeistrid.ee.

Kogumikust "101 nõuannet käsitöö müügiks" leiad veel pälju häid nõuandeid. Foto: Foto: kunstimeistrid.ee