Balti jaama turul on kaheksa sissekäiku. Pildil on näha Kalamaja-poolne, kust paistab ka pääs parkimiskorrusele. Foto: HEIKO KRUUSI
Eesti uudised
27. aprill 2017, 17:10

Balti jaama uue turu kiired päevad

Turukauplejail on peagi sama kiired päevad nagu praegu ehitustöölistel – Eesti suurima turu avamiseni on jäänud kolm nappi nädalat.

Väga värvikas ning turistidele postsovetlikku eksootikat pakkunud Balti jaama turg kolis kunagistest, 1880. aastate paiku ehitatud raudtee laohoonetest ning nende vahele üles löödud putkadest ning lettidelt kõrvalasuvasse raudteedepoo hoonetesse ümber 2015. aasta jõulueelsetel pakaselistel päevadel. Nüüd ootab ees tagasikolimine: vahepeal tundmatuseni ümber ehitatud turg on kasvanud 20 000 põrandapinnaga moodsaks kauplemiskompleksiks, kus arvutu hulk ehitustöölisi tegeleb viimistlustööde ning kauplemismööbli ja muu sisustuse paigaldamisega.

Balti jaama turul on kaheksa sissekäiku. Pildil on näha Kalamaja-poolne, kust paistab ka pääs parkimiskorrusele. Foto: HEIKO KRUUSI

 Eesti suurim, Balti jaama turg läks Astri Kinnisvara OÜ-le maksma veerandi linnahalli rekonstrueerimise summast ehk 24 miljonit eurot. „Aga erinevalt linnahalli eelarvest on see summa lõplik,” märkis turu juht, põline Kalamaja poiss Andres Rjabov, kes elab sealsamas üle tee nn Gastronoomi Majas. Vanemad kalamajalased teavad, millisest majast on jutt.

Liikuvad tänavad viivad keldrisse, kus on parkla ning spordisaalid. Foto: HEIKO KRUUSI

Ehitusmürast ja suurest saginast täidetud hoonetes, millel on paeseinad ja terastalastik, ringkäiku tehes tõi ta esile, et turg saab suurem kui kunagi varem. Siin on praeguseks juba kohad kinni pannud kauplejad 170 kohale, lisaks on 60 müügilauda ja üle 120 välileti.

Tänavatoidukioski katuseterrassilt avaneb vaade avaturule – 24 miljoni eurone vaade. Foto: HEIKO KRUUSI

Depoo turu uudiseid

„Depoo turgu me ka kinni ei pane, toidumüüjad tulevad küll siia ära. Aga depoohoonesse kujuneb edaspidi ilmselt Eesti disainiga seotud keskus Depoo, kioskid võtame muidugi maha. Nii kujuneb siia ühtne tervik, kus ühes otsas on turg, teises Telliskivi loomelinnak ning neid ühendab Depoo, mis on seotud nii kultuuri kui ka kauplemisega,” rääkis Rjabov, viibates kõrvalolevale krundile. Kahe krundi vahelt lammutati parasjagu inetuid hoonelobudikke, edaspidi on kõik kõnealused alad üks suur linnak.

Depoo turu ja uuendatud turu vahelt kõrvaldatakse takistused, Depoo nime kandvast hoonest, kus asuvad tegutsema disainerid, saab Loomekvartalit ja turgu ühendav lüli. Foto: HEIKO KRUUSI

Turu terrassilt avaneb suurepärane vaade saabuvaile ja lahkuvaile rongidele ja ka linna kohal kõrguvale Toompeale, Stenbocki majale, aga teisele poole avanevas vaates on esikohal mitmete suurte hoonete ehitusplatsid.

Turu terrassilt avaneb suurepärane vaade saabuvaile ja lahkuvaile rongidele ja ka linna kohal kõrguvale Toompeale. Foto: HEIKO KRUUSI

„10 000 elanikuga Kalamajja lisandub lähiaegadel veel 5000, kõik nad tahavad poes ja turul käia, süüa ning trenni teha – selleks on meil neile üsna palju pakkuda,” ütles Rjabov. Jah, üha enam moodi minevast Kalamajast on saamas Rakvere-suurune linn, kuhu on külla oodatud kõik eestimaalased. Kiirkorras ringkäiku tehes oli märkamatult möödunud 45 minutit. „Jah, turg on tõesti suur, siia võiks tulla kas või kogu päevaks, et kõik ära vaadata. Mul endal mööduvad päevad kõik siin, õhtuks on käimisest juba küllalt, kui 12 000–14 000 sammu saab täis,” märkis Rjabov.

Varem oli praegusel juurviljatänaval vana kola müügiletid ja kioskid. Foto: HEIKO KRUUSI
Puukujuliste talade all on tööstuskaubad, eskalaatorist alla liha, kala ning kõik muu toit. Foto: HEIKO KRUUSI
Mis maksab saiapäts? Foto: HEIKO KRUUSI
Sissepääas parkimiskorrusele ning spordisaalidesse. Foto: HEIKO KRUUSI
Udupeen skulptuur on tegelikult uduvihma pihustav purskkaev Foto: HEIKO KRUUSI