Foto: Pixabay
Nipid
16. aprill 2018, 12:54

Tahad ise rehve vahetada? Tutvu selle töö plusside ja miinustega (1)

Kevadel ja sügisel pikas ning tüütus rehvivahetusjärjekorras passides annavad paljud autoomanikud endale pühaliku lubaduse üks lisajooks velgi hankida ning edaspidi hooajaline „papude“ vahetus ise ära teha. Aga nagu kõigel muulgi siin elus, on ka ise rehvide vahetamisel mitu poolt. Panime kirja selle töö boonused ja ka kitsaskohad, mida säästmise ja isetegemise tuhinas kindlasti unustada ei tohiks.

Isetegemise rõõm

Oled sa mees või naine, aga laupäeva pärastlõunal saad käed puhtaks pesta ja sõpradele ühmata: „Viskasin täna suvekad peale.“ Ning teha grilli alla tule ja tunda rõõmu tehtud tööst.

Raha kokkuhoid

Kui pidada suve- ja talverehvide jaoks eraldi veljekomplekte ja neid hooajaliselt ise vahetada, siis võib kahe aastaga kokku hoida ühe keskpärase rehvijooksu hinna. Ei maksa küll unustada, et neli lisavelge maksavad ka raha.

Sõltumatus töökodadest

Sa ei pea ootama rehvivahetusjärjekorras või keelitama tuttavaid töömehi enda autot „vahele võtma“. Suvise või talvise jooksu paned alla siis, kui sul endal selleks aega on. 

Puuduvad profitööriistad ja –oskused

Kui kodus nokitsedes kinniroostetanud poltidega hätta jääd, mõne ära murrad või tungraud otsad annab, siis oled murega omapäi. Tõenäoliselt pole sul kodus suruõhutööriista, tõstukit ja velgede tasakaalustamise pinki ning ka napib spetsialisti oskusi. Võib juhtuda, et sa ei mäleta, milline on sinu rehvidele ettenähtud õige rõhk.

Väiksem turvalisus

Töökojas tõstetakse auto tõstukiga üles, kodumaja ees aga sõltud tungrauast, mis võib halval juhul ära libiseda ja palju pahandust teha.

Ära unusta peale tõmmata käsipidurit ja panna vahetatavast rattast diagonaalis asuvale alla tõkiskingi. Soovitav on tõsta üks ratas vahetatava juurde auto alumise serva alla – nii jääb ka tungraua äravajumise korral rattarumm koos piduritega õhku.

Kindlasti veendu, et tungraud on terve ja toimiv, kindlalt autoserva külge fikseeritud, ei libise kuidagi ära ega vaju maasse. Soovitav on rehvivahetus ette võtta kõval pinnal ja kindlasti peab töökoht olema tasane.  

Puudub professionaali hinnang

Kas veljed on tasakaalus, rehvimuster piisavalt sügav, rehv ise mitte liiga vana? Endal võib vähemasti esimest olla väga raske hinnata. Kas veermik on korras ja sillad paigas?

Eestis peab talverehvi mustri sügavus olema vähemalt kolm millimeetrit ja suverehvil 1,6 mm, aga kindlasti tasub autole turvalisuse huvides panna alla sügavama mustriga „barankad“. Suvel ei pea rehv küll jää peale pidamist tagama, aga liiga kulunud muster suurendab ohtu sattuda vihmase ilmaga vesiliugu. Mustri sügavust saab lisaks spetsiaalsele tööriistale hinnata kaheeurose mündi 3,5 mm laiuse hõbedase serva järgi.

Suurem ajakulu

Kui töökojas juba löögile saadud, siis läheb rehvivahetus üks-kaks-kolm. Kodus võib sõltuvalt asjaoludest (mõni puuduv tööriist, kinniroostetanud detailid) kuluda ka näiteks pool päeva.

Suurem närvikulu

Kui rehvivahetustöökojas aeg kirja pandud, siis on ainult kohale- ja tagasisõitmise vaev. Töö valmimist oodates keerutad pöidlaid, kliendisõbralikumates töökodades rüüpad kohvi. Kodumaja ees rehve vahetades võivad sekkuda Murphy seadused ning teha töö ootamatult aja- ja närvikulumahukaks.

ÕL Mehele soovitab rehvivahetusse ka isetegemise soovi puhul suhtuda nagu korstnapühkimisse – teatud aja jooksul võib seda küll ise teha, aga kindlasti tuleks korrapäraselt lasta professionaalil pilk peale heita.